HÉLÈNE ELST

Voor de in Antwerpen gebaseerde (contra)fagottist Hélène Elst is het spelen van muziek een tweede natuur, een manier van zijn. Ze benadert muziek, en bij uitbreiding kunst, als levende taal: inherent en essentieel voor het mens-zijn.

Als lid van het interdisciplinaire improvisatie-ensemble ‘Impr’essie Collective’ gaat ze actief op zoek naar een manier om in dialoog te treden met andere kunstdisciplines. Hierbij wil ze een platform ontwikkelen voor interdisciplinaire improvisatie, om op die manier tot een geïmproviseerd ‘gesamtkunstwerk’ te komen. In wisselwerking met haar praxis voert ze als onderzoeksmedewerker van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, onderzoeksgroep CORPoREAL, onderzoek naar de invloed van improvisatie op de uitvoering van repertoire.

In haar praxis voelt ze een sterke connectie met de muziektraditie waar ze uit voortkomt. De kunstgeschiedenis ziet ze als een collectief geheugen waar als kunstenaar steeds opnieuw uit geput kan worden. Het is dan ook de plicht van elke muzikant om niet alleen vernieuwend te zijn, maar ook om het collectieve geheugen levend te houden door het klassieke repertoire te blijven uitvoeren.

Hélène geeft haar kennis en passie niet enkel door als fagotleerkracht in verschillende academies, maar ook als coach bij community-based projecten zoals de Re-Mix projecten van deFilharmonie.

Expertise:

 

muziek

‚Äč

music

  • CORPoREAL op facebook