KATHLEEN COESSENS

Kathleen Coessens studeerde muziek aan de Ecole Cortot te Parijs en het Conservatorium Brussel (hoger diploma piano en kamermuziek) evenals filosofie, sociologie en psychologie aan de Vrije Universiteit Brussel en behaalde een doctoraat in de filosofie 'De mens als Cartograaf' in 2003. Zij heeft een lange loopbaan als (artistiek) onderzoeker en docent aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, aan de VUB (CLWF), aan het Orpheus Instituut Gent en aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Zij is promotor van verscheidene doctoraten in de kunsten en in de filosofie, bracht zelf 4 FWO-projecten tot een goed einde en behaalde meerdere (FWO) projecten voor pre- of postdoc studenten. Naast vele (inter)nationale publicaties, nam zij deel aan meer dan honderd (inter)nationale conferenties. Haar expertise doorkruist kunst en wetenschap en situeert zich in het domein van de culturele, lichamelijke, perceptuele en epistemische gronden van creatie en representatie. Haar fascinatie voor de artistieke praktijken van de mens, waarbij zij de grenzen tussen kunst (visueel en performance), cultuur en ecologie aftast, leidden tot de publicatie van ondermeer The Artistic Turn, 2009 (met A. Douglas en D. Crispin), On Calendar Variations, 2011 (met A. Douglas), Score and Sound, 2013 (met W. Brooks en P. de Assis) en Experimental Encounters in Music and beyond, 2017, internationale artistieke samenwerking en uitvoeringen (WoodendBarn, Aberdeen; Orpheus Instituut, Gent; Champ d'Action, Antwerpen).


Zij startte CORPoREAL, nog voor de subsidies aan onderzoeksgroepen een formeel gegeven waren, vanuit de nood van podiumkunstenaars, doctorandi en docenten. In het kader van CORPoREAL is zij promotor van meerdere doctoraatsonderzoeken waaronder dat van Jan Schacher, die zijn doctoraat behaalde in 2017. Daarnaast ondersteunt en intitieert ze collaboratieve artistieke onderzoeksevents van CORPoREAL zoals deze i.s.m. Troubleyn (2014), Reflective Conservatoire Conferences van de Guildhall School in Londen (2015), Gebroken Stad in Antwerpen 2016, EPARM (2017), Oracle (2016-).

 

Kathleen Coessens is a philosopher and artist who explores the crossings of science and art, human creativity and cultural representations, and tacit, embodied and sensorial knowledge. She is head of music at the Koninklijk Conservatorium Brussel and teaches artistic research practices and supervises PhD students at the conservatoires of Brussels and Antwerp and the Vrije Universiteit Brussel.

Ondervoorzitter

Expertise:

 

muziek, filosofie,   

artistiek & academisch onderzoek

music, philosophy,

artistic & academic research

  • CORPoREAL op facebook