NEAL LEEMPUT

Neal Leemput (°1990) is performer, theatermaker en artistiek onderzoeker. 

Hij maakte kennis met het theater bij het Leuvense fABULEUS, waar hij meespeelde in de voorstellingen ’Kasimir en Karoline' (2009) en ’Faces' (2011). In 2014 studeerde hij af aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen met de voorstellingen ‘Beerdigung eines denkenden Körpers – Der Titel ist schöner auf Deutsch’ (2013) en ‘Het Joachim Flaxer Complex’ (2014). Later maakte hij, samen met Danny de Jong en Charlotte Anne Bongaerts, de voorstelling ‘The Waxworks’ (2015), gebaseerd op ’Sunset Boulevard' (een film noir van Billy Wilder). Tijdens het Villanova Festival in DeStudio in Antwerpen maakte hij, opnieuw samen met Danny de Jong, ‘Always The Tragic’ (2016).

Op dit moment werkt hij op het Conservatorium aan een onderzoeksproject rond ‘de leesbaarheid van niet-normatieve lichaamsbeelden aan de hand van het werk van Rainer Werner Fassbinder’. Een eerste voorstelling in deze context, ‘Everything I’ve always wanted – and more’, ging op 28 september 2017 in première  in Antwerpen. Daarnaast maakte hij ook een video-installatie, ‘Selfless Dreams/Queer Confessions’, die sinds begin mei op verschillende plekken getoond wordt. Een tweede voorstelling binnen dit onderzoeksproject, 'The Good People', ging in première eind april 2018. 

Neal Leemput (°1990) is a performance artist, theater maker and artist-researcher. In 2014, he graduated at the Royal Conservatoire of Antwerp with the performances ‘Beerdigung eines denkenden Körpers – Der Titel ist schöner auf Deutsch’ (2013) and ‘Het Joachim Flaxer Complex’ (2014). In 2015, he made 'The Waxworks', together with Charlotte Anne Bongaerts and Danny de Jong, a theatrical performance inspired by Sunset Boulevard (a film noir by Billy Wilder). And as a resident during the Villanova Festival in DeStudio, Antwerp, he created ‘Always The Tragic’ (2016).

Currently, he is working at the Conservatoire on a research project concerning ‘the legibility of non-normative body images’ using Rainer Werner Fassbinder’s work as a guideline. In the context of this project he created a performance, ‘Everything I’ve always wanted – and more’ (2017), and a video-installation, ‘Selfless Dreams/Queer Confessions’, which will be showed at various venues as from May 2017. A new performance 'The Good People' premiered in april 2018. 

Expertise:

 

drama & performance

  • CORPoREAL op facebook