RENATA LAMENZA

 

Renata Lamenza is een Braziliaans beeldend kunstenaar, performer en kostuum researcher. Na haar studies Dans en Kostuumontwerp, haalde ze in 2017 haar Master in Beeldende Kunst-Kostuumontwerp aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Haar collaboratieve performanceproject Talk to mewerd in 2016 genomineerd voor de Hugo Roelandt Prijs en werd in 2018 geselecteerd als onderzoeksproject aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Haar afstudeerproject The moving costume: body as a playground en haar methodologie werden in 2018 opgenomen in het dansprogramma van Performact (Portugal).

Begaan met het uitbreiden van de dialoog tussen kostuum en lichaam, gebruikt Lamenza het kostuum als een zintuiglijke trigger, als een middel voor beweging en als instrument om het politieke lichaam te activeren. In haar installaties/performances speelt ze met de relaties tussen object-publiek en publiek-performer. Ze nodigt het publiek uit voor een directe lichamelijk-zintuiglijke dialoog met het voorwerp en de performer, waarbij de aandacht voor het werk zelf wordt verplaatst naar de relatie die ontstaat tussen het werk en de toeschouwer.

https://relamenza.wixsite.com/talktome

(Foto (c) André Mantelli)

 

 

Renata Lamenza is a Brazilian visual artist, performer and costume researcher. After graduating in Dance and Costume Design, she completed her MA in Visual Arts– Costume Design (RAFA) in 2017. Her collaborative performance project Talk to me was nominated in 2016 for the Hugo Roelandt Prize and was selected in 2018 as a research project at RAFA. Her thesis project, The moving costume: body as a playground, and her methodology were part of the dance program at Performact (Portugal) 2018 and will be once again in 2021.

Concerned with expanding the dialogues between costume and the body, her works use costume as a sensorial trigger, proposing it as an agent of movement, and as a tool for activating the political body. In her installations/performances, she plays with the relation between object-audience and audience-performer. Here she invites the public for an immediate corporeal-sensorial dialogue with the object and the performer, relocating the protagonist from the work itself to the relation that is created between it and the viewer.

Website: https://relamenza.wixsite.com/talktome Research: https://www.ap-arts.be/en/person/renata-lamenza
Credits photo: André Mantelli

onderzoeker

Expertise:

visual arts, dance & 

costume research

  • CORPoREAL op facebook