A Newer Narrative

A NEWER NARRATIVE: DANCER'S AUTHORSHIP THROUGH AUTO-FICTIONAL WRITING PRACTICE
​
Eenjarig onderzoeksproject
Promotor: Anne-Lise Brevers
​
De werkrealiteit van de meeste freelance dansers en dansers in België en Europa wordt gekenmerkt door een ritme van afzonderlijke artistieke projecten als voornaamste vorm van werkgelegenheid, afgewisseld met langere periodes zonder opdrachten. Binnen deze gefragmenteerde tijdsstructuur stapt de danser als gast binnen in het project van een choreograaf en fungeert als tijdelijke inspirator die fysieke en intellectuele associaties als verbindend materiaal inbrengt binnen een ogenschijnlijk vaststaand conceptueel kader.
Hoewel de danser beschouwd kan worden als de meest tastbare belichaming van het artistieke werk zelf, blijft het specifieke auteurschap vaak onderbelicht en onuitgesproken. Dit onderzoek werpt licht op de danser als handelend kunstenaar door te verkennen hoe deze de rol van auteur in de meest letterlijke zin op zich kan nemen.
Door het analyseren van vertellingstechnieken, stijl en thema's uit autofictionele literatuur wil Anne-Lene Nöldner een schrijfpraktijk ontwikkelen die fungeert als zowel reflectief als artistiek instrument. Deze praktijk wil de schijnbaar vluchtige, rommelige en moeilijk onder woorden te brengen kennis en ervaring van het dansersvak vastleggen.
De resulterende tekstuele bundel onderzoekt: Waar ligt het unieke auteurschap van de danser? Zelfinterviews en belichaamde gesprekken met verschillende observatieaccenten (virtuositeit, generositeit, diplomatie, getuigenis enzovoort) worden gevoerd met professionele dansers en dansstudenten. De verzamelde teksten beogen te resulteren in een prototype van een handboek voor dansers, met bewegings- en schrijfsuggesties — ongeacht werkstatus of toegang tot studio-ruimte.
Anne-Lene Nöldner
onderzoeker

Anne-Lene Nöldner werkt als danskunstenaar in België en Duitsland. In 2014 behaalde ze een bachelor in de psychologie aan de Universität Leipzig, om daarna hedendaagse dans te studeren aan de HfMT Keulen en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar ze in 2019 afstudeerde. Haar afstudeersolo 'Songbook of Success' werd in 2021 uitgenodigd op het Bouge B Festival in DESINGEL, Antwerpen.
​
In haar onderzoek 'Alternative Icons' (2021) onderzochten Anne-Lene en geluidskunstenaar Raphael Malfliet de veranderende betekenissen van artistieke en sociale iconen, evenals de mechanismen van fandom en adoratie. Ze was te zien in voorstellingen van onder andere Marlin de Haan, Ursina Tossi, Femke Gyselinck en Kinga Jaczewska.
​
Sinds 2017 is Anne-Lene lid van het ensemble Elsa Artmann/SANFTE ARBEIT. Sinds 2023 publiceert het ensemble teksten tussen essay en anekdote op het online platform sanfte-arbeit.de. Hun huidige stuk 'Langes Wochenende' vormt de derde episode in een cyclus van werken rond arbeid binnen het culturele kapitalisme.