De Woensdagen
De Woensdagen / Open Kaart: inclusieve praktijken in dans
Eenjarig onderzoeksproject
Promotor: Nienke Reehorst
De bachelordansopleiding van het Koninklijk Conservatorium nodigt mensen uit om samen te creëren en te experimenteren in het nieuwe onderzoeksproject ‘De Woensdagen’.
Tijdens modules van 4 woensdagen waar creatie centraal staat komen studenten dans en ex-terne deelnemers samen voor training en creatie onder begeleiding van gastartiesten en gastdocenten.
Tijdens deze sessies zijn creativiteit, gelijkwaardigheid en wederzijds leren de leidraad. Het zijn thematische trajecten waarbinnen ruimte en tijd is om te creëren vanuit eigen interesse, potentieel, achtergrond en stijl. Beweging en dans zijn de kern en er is ook ruimte voor de combinatie met tekst, muzikaliteit en andere vormen van artistieke expressie.
Aan het einde van elke module is er een open stage onder curatorschap van de bachelorstudenten Dans, waar het werk van het afgelopen traject op een vrije, barrièreloze manier kan worden gedeeld.
De modules van De Woensdagen zijn toegankelijk voor alle enthousiaste bewegers met enige ervaring en veel interesse voor uitwisseling en nieuwe (dans) ontmoetingen.
Max Greyson
onderzoeker
Max Greyson (1988) is een dichter, theaterschrijver en spoken word performer uit Antwerpen.
Sinds 2011 gaat hij heel Europa rond als spoken word performer in internationale, interdisciplinaire muziektheatervoorstellingen van Roots & Routes en Un-Label. Zo performde hij intussen onder meer op Fabbrica Europa in Firenze, Sommerblut Festival Keulen en op het Sziget Festival in Boedapest.
In 2015 werd hij vice-kampioen Poetry Slam van Nederland, waar hij complimenten naar zijn hoofd kreeg als: de lyricus, de muzikale dichter en de vernieuwer van zinnen. In 2017 kwam zijn debuutbundel ‘Waanzin went niet’ uit bij De Arbeiderspers. Een jaar later sleepte deze bundel een nominatie voor de Jo Peters Poëzieprijs in de wacht. Het gedicht 'Onscherp' werd in 2018 bekroond met de Melopee Poëzieprijs.
Max Greyson vormt samen met Carmien Michels de artistieke en zakelijke leiding van ARType vzw, waaronder het theatercollectief Voyeurs resideert. Hun muziektheaterproductie ‘Voyeurs in BXL’ ging in première in 2019.
Sinds 2019 is hij als onderzoeker verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Zijn project ArtInAD is een artistiek onderzoek naar integratie van audiodescriptie in muziektheater.
Beeld: Melanie Mrakovcic