top of page

Dramaturgies of Withdrawal

2025-2027
Dramaturgies of Withdrawal.png

DRAMATURGIES OF WITHDRAWAL: ON GESTURES OF REFUSAL IN SEARCH OF MORE NURISHING ARTISTIC AND INSTITUTIONAL PRACTICE

​

Tweejarig onderzoeksproject

Promotors: Anne-Lise Brevers en Magda Thielemans

​

Beeld: Tim Etchells, 'All the things', Komuna Warszawa, (c) Marta Keil

Veel kunstenaars en kunstinstellingen lijken volledig uitgeput. Ze rekken hun lichamen tot het uiterste om zich een weg te banen tussen instabiele werkomstandigheden, bezuinigingen en constante concurrentie. Ze zijn te moe om zich voor te stellen dat dit niet hun realiteit zou hoeven te zijn. Deze uitputting leidt er soms toe dat ze tijdelijk afstand nemen van hun werk: ze verlaten hun posities, studies, projecten, dansgezelschappen, theatergroepen, enz. Vaak leidt hun weigering tot het creëren van nieuwe, alternatieve paden: wanneer iemand van het pad afgaat, moet er een nieuw pad worden aangelegd.

 

Vanuit dit perspectief is terugtrekking geen nederlaag, maar een bevestigende, creatieve strategie om nieuwe, meer herstellende manieren van creëren en onderwijzen voor te stellen. Hoe kunnen we leren van de ervaringen van degenen die besloten dat ze zo niet verder konden? Dit onderzoeksproject houdt zich bezig met het urgente probleem van uitputting, dat niet alleen het kunstveld, maar de samenleving in het algemeen doordringt. Het onderzoekt gevallen van terugtrekking als een vorm van actieve weigering die het potentieel heeft om het veld te transformeren door voorwaarden te creëren om anders te gaan werken.

 

Specifiek onderzoekt het project hoe terugtrekking barsten creëert in het dominante systeem van kunstproductie. De hoofd hypothese is dat het juist door deze scheuren is dat de mogelijkheid van alternatieve verbeeldingen ontstaat, en waar het politieke potentieel van terugtrekking zich materialiseert. Verhalen van terugtrekking bieden voorwaarden voor het beoefenen van loslaten om ruimte te maken voor het nieuwe dat kan komen. Ze zijn een belofte dat andere, meer regeneratieve manieren van leven en werken mogelijk zijn.

Marta Keil

onderzoeker

Marta Keil_edited.jpg
Beeld © Danuta Keil

Marta Keil is dramaturg, curator en onderzoeker, geboren in PoznaÅ„ en momenteel gevestigd in Utrecht. Ze werkt als tutor bij DAS Theatre aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Haar curatoriële en onderzoekspraktijk richt zich op het herdenken van manieren waarop organisaties in de podiumkunsten functioneren. Ze werkt als freelance dramaturg, curator, docent en adviseur samen met verschillende Europese organisaties en kunstenaars, zoals Ira Brand, Ainhoa Hernández Escudero, Samara Hersch, Milla Koistinen, Lina Majdalanie, Rabih Mroué en Jagoda Szelc.

 

In 2023-2024 was ze onderzoeker binnen het BAK (Basis voor actuele kunst) Fellowship for Situated Practice in Utrecht. In 2022-2023 cureerde Marta het artistieke onderzoeksproject 'Breaking the Spell' gecoproduceerd door Residenz Schauspiel Leipzig, Münchner Kammerspiele, Performing Arts Institute in Warschau en Viernulvier in Gent. Daarnaast werkte ze samen met het New Theatre Institute of Latvia in Riga en Rosendal Teater in Trondheim aan 'The Shake Down'-project, waarbij tieners betrokken werden bij het cureren van twee internationaal gerenommeerde festivals.

 

Marta heeft meerdere boeken over curatie, choreografie en podiumkunsten geredigeerd en behaalde een doctoraat in Cultuurwetenschappen. Ze is lid van het Performing Arts Institute-collectief in Warschau.

© 2023 door CORPoREAL. Gemaakt met Wix.com

  • Facebook
bottom of page