top of page

Physicality in the performing arts

2020-2021
project_Renata.png

PHYSICALITY IN THE PERFORMING ARTS: KNOWLEDGE, CREATION, EXPERIENCE AND TRANSMISSION IN TIMES OF LOCKDOWN

Eenjarig onderzoeksproject

Promotor: CORPoREAL

Dit project wil vragen behandelen die opduiken naar aanleiding van de huidige Covid-19-pandemie, en tracht richting te geven aan de impact ervan op het podiumkunstenonderwijs. Het plan is om te werken in vier verschillende blokken die elkaar overlappen en met elkaar in dialoog gaan. Elke fase vertrekt vanuit een onderzoeksvraag om het gesprek te initiëren, zoals: Hoe kunnen vormen van afstandsonderwijs optimaal worden ingezet met het oog op de artistieke ontwikkeling van de podiumkunstenaar? Wat zijn de persoonlijke gevolgen van afstandsonderwijs in de performing arts op het vlak van contacten, motivatie en zelfregulering? Kan een belichaamde artistiek-educatieve praktijk bestaan in een virtuele omgeving en kan deze gedeeld worden?

 

Doorheen een belichaamd onderzoek waarbij het lichaam van de onderzoeker een platform wordt voor experimenten, zal – naast online interviews, collectieve discussies (seminaries, lezingen) en beschikbare middelen die tijdens de pandemie werden/worden gegenereerd – het publicatie-object Scape plan to stay (safe) worden gecreëerd. Om het materiaal dat in dit eenjarige onderzoek tot stand komt te kunnen verspreiden, wordt een dialoog gegenereerd tussen instellingen, professionals uit de sector en performance studenten, waarbij gegevens vanuit een artistieke invalshoek met elkaar worden verweven. Door te onderzoeken op welke manier afstandsonderwijs de lichamen in de performance arts beïnvloedt, wil dit onderzoek de mogelijkheden van de ervaring en het denken binnen het virtuele onderwijs voor zowel de kunstenaar als de kunstdocent verbreden.

Renata Lamenza

onderzoeker

Renata Lamenza.png

Renata Lamenza is een Braziliaanse beeldend kunstenaar, performer en kostuumonderzoeker. Na haar afstuderen in Dans en Kostuumontwerp, voltooide ze haar MA in Beeldende Kunst-Kostuumontwerp (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen) in 2017. Haar collaborative performance project Talk to me werd in 2016 genomineerd voor de Hugo Roelandt Prijs en werd in 2018 geselecteerd als onderzoeksproject aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Haar thesisproject, The moving costume: body as a playground, en haar methodologie maakten deel uit van het dansprogramma bij Performact (Portugal) in 2018.

In haar werk wil ze de dialoog tussen kostuum en lichaam uitbreiden. Ze gebruikt kostuum als een zintuiglijke trigger, stelt het voor als een middel om te bewegen en als een instrument om het politieke lichaam te activeren. In haar installaties/performances speelt ze met de relatie tussen object-publiek en publiek-performer. Hier nodigt ze het publiek uit voor een onmiddellijke lichamelijk-sensoriële dialoog met het object en de performer, waarbij ze de hoofdrol verschuift van het werk zelf naar de relatie die ontstaat tussen het werk en de toeschouwer.
 

Functie KCA: Artistieke coördinatie Masteropleiding Dans, onderzoeker

bottom of page