top of page

Perspectives on time in the music by 
Stockhausen

2022-2026
Karin_project.png

PERSPECTIVES ON TIME IN THE MUSIC BY STOCKHAUSEN: THE EXPERIENCE OF A PERFORMER

Doctoraatsproject

Promotors: Kathleen Coessens (KCA) & Steven Malliet (UA)

Temporaliteit en Tijdloosheid zijn veel bestudeerde onderwerpen in de klassieke muziek van de tweede helft van de 20e en de 21e eeuw, voornamelijk met betrekking tot het perspectief van muzikale compositie en auditieve perceptie van muziek. Maar wat is het perspectief van temporele gelaagdheid in de ervaring van de performer? Dit citaat biedt een startpunt (Noble, 2018): "muziek waarvan de temporele organisatie de menselijke informatieverwerking optimaliseert en de belichaming de menselijke tijd uitdrukt, en muziek waarvan de temporele organisatie de menselijke informatieverwerking ondermijnt of overtreft en belichaamt wijst buiten de menselijke tijd, naar tijdloosheid."

 

Gespecialiseerd in het repertoire van Karlheinz Stockhausen wil de Fleyt de rol van tijdelijkheid in muziek onderzoeken vanuit het perspectief van een performer. Daarbij zal ze zich verdiepen in de rijkdom van verschillende lagen binnen het temporeel bewustzijn in een artistieke ervaring door middel van ervaringsgerichte, belichaamde en zintuiglijke kennis, met behulp van verschillende temporele composities van Stockhausen als case studies: HARMONIEN (2006) voor fluit, basklarinet en trompet, Xi (1986 ) voor fluit solo en STOP (1969) voor ensemble.
 
 

(foto: Notes for the London Version are handwritten on this published score page for the Paris Version, detail © Universal Edition) 

Karin de Fleyt

onderzoeker

Karin de Fleyt.png

Karin de Fleyt is fluitiste. Zij behaalde haar Master in 1995 aan het Koninklijk Conservatorium van Gent, gevolgd door een aggregaat diploma voor het onderwijs (1997) en een postgraduaat aan het Orpheus Instituut (2001).

 

Zij is een internationaal gerenommeerde soliste in de hedendaagse muziekscène en werkt samen met heel wat bekende componisten, steeds op zoek naar nieuwe experimenten. Karin is fluitiste in Hermes Ensemble. Daarnaast is ze oprichtster van duo NewFLow dat werken voor lage fluiten creëert, samen met Carla Rees.

 

Karin de Fleyt was principal lecturer fluit en kamermuziek aan Leeds Conservatoire (2013-2021) en is sinds 2009 vakdidacticus in de Educatieve Master aan KASK & Conservatorium te Gent.

 

Binnen het Conservatorium is de Fleyt coördinator van de onderzoeksgroep CORPoREAL sinds februari 2020. Ze voltooide twee onderzoeksprojecten aan het Conservatorium en de Academie: ‘Sonore Continuum - een blik op intermediaal instrumentaaltheater bij Lucien Goethals’ (2018 - 2019) en ‘From Zero to Void: Creative encounters between Mary Bauermeister and Karlheinz Stockhausen’ (2015 - 2016). Vanaf september 2022 start ze een doctoraat in Antwerpen met als titel ‘Perspectives on time in the music by Stockhausen: the experience of a performer’.

 

www.karindefleyt.be

 

Beeld © Paul Cliff

bottom of page