top of page

We grow music!

2022-2024
Paul Abbott_project.jpg

WE GROW MUSIC! ECOLOGIES OF ATTENTION, DISCREPANCY AND MULTIPLICITY - REAL AND IMAGINARY - IN EMBODIED MUSIC PERFORMANCE

Tweejarig onderzoeksproject

Promotor: Kathleen Coessens

Dit onderzoek kijkt naar discrepantie en multipliciteit als specifieke kenmerken van “embodied music making”, voornamelijk in de context van live experimentele, geïmproviseerde muziek. Dit sluit aan bij het idee van muziek maken als een ecologie, waarbij tegelijkertijd reële (materiële, sonische) en imaginaire (subjectieve, belichaamde) muziek wordt voortgebracht. Het project gaat de uitdaging aan: hoe krijg je toegang tot, onderzoek je en articuleer je kenmerken van het complexe belichaamde muziekmaakproces. Het lichaam is een "ingewikkeld gecoördineerde menigte" en "meervoudig" maar niet "gefragmenteerd". Door middel van praktijkgericht onderzoek richt het project zich in het bijzonder op het aspect van aandacht als een praktische gids door deze 'menigte'.

Praktische oefeningen voor live geïmproviseerde muziek zullen worden ontwikkeld. Deze zullen gebaseerd zijn op luisteren als een manier van aandacht en worden gebruikt om te onderzoeken hoe uitvoerende lichamen muziek en taal laten groeien - gekenmerkt door discrepantie en multipliciteit. Hoe dit klinkt en eruit ziet, en wat er op het spel staat, wordt gedemonstreerd aan de hand van uitgevoerde en opgenomen muziek, geschreven documentatie en presentaties. Deze muzikale groei zal worden benaderd als de productie van een 'levend archief' van partituren, in brede zin.

Paul Abbott

onderzoeker

Paul Abbott.jpg

​Paul Abbott speelt drum, maakt synthetische geluiden en performance en schrijft. Hij verkent muziek als een ecologie, waarin de interactie van geluiden, tekens en het fysieke lichaam echte en denkbeeldige muziek doet groeien. Zijn werk is vaak gericht op het creëren van praktische en fictieve structuren om improvisatie en experimenteel muzikaal spel te vergemakkelijken.

Onder supervisie van Nikki Moran en Florian Hecker voltooide Abbott onlangs zijn Creative Music Practice doctoraatsonderzoek aan de Universiteit van Edinburgh, getiteld ‘Playing no solo imagination: synthesising the rhythmic emergence of sound and sign through embodied drum kit performance and creative writing’.

Recente en lopende samenwerkingen omvatten: XT met Seymour Wright; XT+Anne Gillis; F.R.David, very good* met Will Holder; sound design voor Keira Greene; Rian Treanor Duo; RP Boo Trio met XT; The Creaking Breeze Ensemble met Nathaniel Mackey, Ute Kanngießer, Evie Ward, Seymour Wright en Billy Steiger; yPLO met Micheal Speers en performances met Cara Tolmie.

Paul Abbott heeft internationaal opgetreden in Cafe OTO, Talbot Rice Gallery, Whitstable Biennale, Whitechapel Gallery, Raven Row, Tate Modern, Counterflows, Next Festival, KW Institute Berlin, Serralves Porto, Empty Gallery HK. Hij heeft platen uitgebracht door OTORoku, Empty Editions, Pleasures of The Text, en gepubliceerd bij Cesura//Acceso en F.R.David. Hij resideerde onder andere in Cafe OTO, KW Institute, Empty Gallery.

Recente releases zijn onder meer: solo's Nsular, Ductus; XT Deorlaf X, Palina'Tufa; Creaking Breeze Ensemble & Nathaniel Mackey Fugitive Equation; F.R.David very good*; RP Boo Trio 31.12.18. Hij was een van de co-editors van Cesura//Acceso en een Sound and Music "Embedded" resident artist in Cafe OTO 2015-2016.

bottom of page