Teaching Artistry #2

TEACHING ARTISTRY: DIMENSIES VAN CO-CREATIE
​
Eenjarig onderzoeksproject
Promotor: Bob Selderslaghs
​​​​​
Foto: The Forest School
Dit onderzoeksproject verkent drie dimensies van co-creatie in de context van teaching artistry:
​
1. Methodieken en praktijken van theatrale co-creatie met kinderen en jongeren (i.s.m. het VOLT-festival van Het Paleis, Bronks en Kopergietery);
​
2. ‘The Forest School’ als methodiek om met neurodivergente jongeren te exploreren hoe zij bijdragen aan artistieke expressievormen in theater en welke rol theater kan spelen op het vlak van psycho-educatie (i.s.m. UKJA – Universitaire Kinder- en Jeugdpsychiatrie Antwerpen – en Middelheim Museum);
​
3. Teaching Artistry en cross-sectorale samenwerking: Welke ‘stories’ op het vlak van impact tussen artistieke en maatschappelijke actoren kan een professionele leergemeenschap van teaching artists, art teachers en actoren uit andere disciplines creëren en (internationaal) delen?
​
De output van het onderzoek omvat minstens één artikel, een symposium, verschillende graphic
stories die gedeeld zullen worden op ITAC8 (de International Teaching Artist Conference in
Antwerpen in augustus 2026) en vervolgonderzoek.
Thomas Janssens
onderzoeker

Annika
Serong
onderzoeker

Thomas Janssens is theatermaker, schrijver, docent en onderzoeker. Hij studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen als Master in de Dramatische Kunsten (2011) en behaalde nadien de Educatieve Master (2012).
​
Als mede-oprichter van WOODMAN creëert hij interdisciplinaire voorstellingen waarin de grenzen tussen fictie en realiteit worden opgezocht. Zijn werk vertrekt steevast vanuit waargebeurde verhalen en getuigenissen, die via complexe dramaturgie en collectieve spelvormen worden omgevormd tot hybride theatervormen. Recente creaties zijn onder meer 'Het Koninkrijk van Henry Darger', 'Op zoek naar de verloren tijd' en 'Adjusting Hope'.
​
Thomas was actief als acteur in diverse film- en televisiereeksen en werkte als maker en speler bij gezelschappen als ’t Arsenaal, De Tijd, Toneelhuis, Theater Malpertuis en Maelstrom.
​
Van 2014 tot 2018 doceerde hij acteren en podium aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Sinds 2025 werkt hij aan The Forest School, een inclusieve, participatieve productie rond neurodiversiteit. Deze voorstelling, die in januari 2026 in première gaat, vormt het beginpunt van een breder traject op het snijvlak van kunst, educatie, gezondheid en onderzoek.
​
​
​
​​
Annika Serong is theateractrice en theatermaakster. Ze werd in 1975 geboren in Duitsland en kwam in 2000 naar België voor een opleiding aan de Internationale Theaterschool Kleine Academie in Brussel. Gebaseerd op de fysieke methode uitgevonden door Jacques Lecoq, richt de school zich op de creatie van theater dat inzet op talen waarin de fysieke prestaties van de acteur centraal staan.
Sindsdien werkt Annika voor Agora Theatre, het theater van de Duitstalige gemeenschap van België, naast opdrachten als freelance actrice in verschillende producties en voor tv en film. Ze heeft ook meegewerkt aan de podcast Batavia van het Geluidshuis.
In 2022 behaalde ze een masterdiploma theater- en filmstudies aan de Universiteit Antwerpen.​​​​​​​​​​​​​​​​​​
​