top of page

Friction & Tension

2022-2023
Tuur_project.png

FRICTION & TENSION: WEAVING WITH CHOREOGRAPHY'S TROUBLES

Eenjarig onderzoeksproject

Promotor: Annelies Van Assche

Dit project onderzoekt de noties van frictie en spanning op hun constructief potentieel voor het gebied van de choreografie. Over het algemeen worden deze noties eerder gezien als negatieve krachten binnen de danswereld.
De afkeer van wrijving en spanning komt zeer expliciet tot uiting op het niveau van de danstechniek. Van het danser sur les pointes van het klassieke ballet (het nec plus ultra van het verminderen van frictie) tot de release techniek in de hedendaagse dans: frictie en spanning lijken de twee antagonisten te zijn waartegen de aspirant-danser moet opboksen.
Een afkeer van wrijving en spanning op figuratief niveau is iets wat ik dagelijks waarneem in mijn praktijk als hedendaagse dansmaker. Hedendaagse creaties lijken een werkethiek te volgen die het erkennen en benoemen van spanningen en fricties als een soort taboe beschouwt. Toch worden deze creaties vaak gekenmerkt door een bijzonder hoog niveau van fricties en spanningen, onder andere door de samenwerkingsstructuren waarmee gewerkt wordt, en door de economisch precaire context waarin ze zich afspelen.
Dit project wil op technisch, dramaturgisch en sociologisch vlak onderzoeken of de noties van frictie en spanning ook als constructieve krachten binnen choreografie kunnen worden gebruikt. Meer specifiek, kan choreografie die zich expliciet verhoudt tot frictie en spanning ons iets leren over de verschillende (coping)mechanismen met frictie en spanning (bv. door te kijken naar de rol en het belang van weerstand en souplesse)?

Tuur Marinus

onderzoeker

Tuur Marinus.png

Tuur behaalde een Masterdiploma in beeldende kunst aan het Sint Lucas (Kdg Hogeschool, Antwerpen) voordat hij begon te trainen als danser / choreograaf bij P.A.R.T.S. (Brussel, 2004 - 2008). Na P.A.R.T.S. creëerde hij de dansvoorstelling "Dominos and Butterflies" met het in Brussel gevestigde danscollectief Busy Rocks en toerde hiermee in onder andere België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Zwitserland. Tuur maakt ook dansvoorstellingen in zijn eigen naam, zoals "Still Animals (Installation)", die door heel Europa toerde. Als danser werkte Tuur voor oa Rosas / Zita Swoon, Vincent Dunoyer, They Are Here en Fabian Barba. Samen met zijn broer, Flup Marinus, vormt hij een kunstenaarsduo dat werkzaam is in de beeldende kunst. Hun project "Belgisch Congo Belge " is een exacte trompe-l'oeil olieverf kopie van hun 16 pagina's postzegelalbum uit 'Belgisch Congo'.

bottom of page