Beyond gaze

Beyond gaze: Establishing the language of touch in applied drama
Doctoraatsproject
Promotoren: Bob Selderslaghs (KCA) en Pascal Gielen (UA)
Tastzin is het eerste zintuig dat we in ons leven ervaren. Het is het zintuig dat fundamenteel is voor ons contact met de wereld. De laatste jaren leven we in een tijd van abstracte afstand en zintuiglijke verarming. Dit onderzoek richt zich op aanraking als artistiek medium en stelt dat, wanneer creatief gecombineerd, tastgeoriënteerde strategieën en dramatische onderzoeksmethoden een groot potentieel hebben om verschillen op een productieve manier samen te voegen en individuen met verschillende vaardigheden in staat te stellen van elkaar te leren via een gedeelde zintuiglijke modaliteit.
Het doctoraatsonderzoek richt zich op het ontwikkelen van een raamwerk voor tastgeoriënteerd dramatisch onderzoek dat gebruikt kan worden door zowel valide als zintuiglijk beperkte kinderen (blindheid en/of doofheid). De volgende vragen worden onderzocht:
-
Hoe kan het creëren van een tastgeoriënteerd dramatisch onderzoekskader als educatief medium nuttig zijn in het verhogen van de vaardigheden van artistieke samenwerking, zintuiglijke vaardigheden en gemeenschapszin bij zowel valide als zintuiglijk beperkte kinderen?
-
Welke rol kan een tastgeoriënteerd dramatisch onderzoekskader spelen in het werken aan vormen van procesdrama die inclusief en volwaardig zijn?
-
Hoe kan een raamwerk voor tastgeoriënteerd dramatisch onderzoek gebruikt worden in (kunst)educatieve omgevingen?
‘Beyond gaze’ brengt een presentatieserie en een driejarige workshopreeks samen. Presentatiereeksen vormen de basis voor het indexeren van aanrakingsgeoriënteerde artistieke strategieën. Workshops maken gebruik van activiteiten die samen met de deelnemers zijn ontworpen en die op hun beurt de basis vormen voor het raamwerk van het tastgeoriënteerd dramatisch onderzoek.
Can Boyan
onderzoeker

Can Boyan is teaching artist en onderzoeker. Hij behaalde zijn master aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Zijn werk combineert toegepast drama en improvisatiespel, met een focus op fysieke, belichaamde ervaringen. Voortbouwend op zijn gebruik van fysieke aanwijzingen als dramaturgische voorstellen of theatrale metaforen, verkennen zijn voorstellingen de mogelijkheden van gedeelde artistieke processen door het publiek uit te nodigen om bij te dragen aan het werk als auteurs-makers.
Momenteel is hij doctoraatsonderzoeker aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar zijn onderzoek 'Beyond gaze: Establishing the language of touch in applied drama' zijn werk rond tastgeoriënteerde artistieke strategieën en procesdrama combineert tot een raamwerk voor tastgeoriënteerd dramatisch onderzoek.